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タイトル :Unpacking Grounded Theory : Treading the Murky Waters
著者 :進藤, 孝雄
刊行年月日 :2017-3-25
収録雑誌名 :熊本大学社会文化研究
巻 :15
開始ページ :219
終了ページ :241
要約(Abstract) :When researchers select a methodology or method, they have to be careful not to merely apply watered down versions of them to their research by simply making overgeneralized or ill informed claims to be using them without being transparent of their applications. In the past few decades, grounded theory has been increasingly popular in educational research. Although it first emerged in research in the health field, there has been a growing number of EFL (English as a Foreign Language) research studies that have adopted grounded theory as their appropriate method. However, researchers using grounded theory have not always been clear on which variation they are using. When selecting grounded theory, the researcher needs to be particularly aware that as grounded theory has become more known to researchers and used in many different ways to address research inquiries, it has developed in diverse directions with different variations. In this paper, an attempt will be made to clarify the variations of grounded theory by first reviewing an EFL case study on leadership that sets out to apply grounded theory and then to demonstrate which variation should be selected. In the process of selecting the appropriate version, the following questions are investigated: What are the fundamentals of grounded theory and its variations? And what constitutes an ontological, epistemological, and methodological framework for grounded theory study? These questions are addressed through an overview of some essential characteristics of grounded theory. In doing so, this article outlines grounded theory as a research perspective and method, and how it has evolved since its introduction in 1967. Several variations of grounded theory are also discussed. The study finally shows the rationale for why the constructivist version has been selected.
ここ数十年の間、グラウンデッドセオリーは、日本の教育分野において、適切な研究方法の一つとして頻繁に使われるようになりました。もともとは、保健医療の分野で生まれたのですが、現在では、EFL(外国語としての英語)の分野で使用されるようになりました。グラウンデッドセオリーは最近多くの学者に知られるようになり、その過程において様々な種類のグラウンデッドセオリーが登場してきました。この論文ではまず、作者の事例研究に焦点を当て、なぜグラウンデッドセオリーが最適な研究方法なのかを議論して行きます。その後、存在論的、認識論的、方法論的視点から、グラウンデッドセオリーがどのような特徴を持つものなのかを検証していきます。さらに、1967年にグラウンデッドセオリーが生まれて以降、どのように進化を成し遂げてきたかを検証していきます。論文の終わりには、なぜ構成主義のグラウンデッドセオリーが作者の研究にもっとも最適なのか、その理由を検証していきます。
収録種別 :紀要論文
ISSN :1348530X
出版社(者) :熊本大学
URI :http://hdl.handle.net/2298/36751
出現コレクション:熊本大学社会文化研究
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熊本大学附属図書館電子情報担当